Akaan DA-opettajat viettivät viime perjantain ja lauantain Viialan Palokärjessä syventäen tietämystään ajattelutaidoista ja pohtien opettajan roolia.
Mitä OPS:ssa todella lukee?
Viime kuukausina mediassa on useaan otteeseen kommentoitu Perusopetuksen opetussuunnitelmaa 2014, joten perjantaina työskentelyn lähtökohtana oli jälleen kerran OPS. Tutkimme erityisesti OPS:n lukuja 2.3 oppimiskäsitys, 3.3 Laaja-alainen osaaminen ja 4.3 Oppimisympäristöt ja työtavat, lisäksi luimme myös Perusopetuslakia. Pyrimme löytämään hankkeen tavoitteisiin liittyviä ohjeita ja normeja.
Tiivistettynä voidaan todeta, että opettajan tulee ohjata oppilaan ajattelua ottaen huomioon yksilön kehitysvaihe ja yksilöllisyys. Tämä on usein vaikeaa arjessa, sillä koulujen toimintakulttuuri, käytänteet ja resurssit eivät välttämättä tue näitä tavoitteita. Tämä korosti hakkeen merkitystä, sillä juuri näihin em. ongelmiin pyrimme luomaan ratkaisuja.
Miten tukea oppilaiden ajattelua?
Palauttelimme mieliin Adeyn ja Shayerin teoriaa oppimistilanteen rakentumisesta:
Tarkistelun jälkeen opettajat muodostivat ohjeita opetustilanteen suunnitteluun ja myös toteutukseen:
Näiden jälkeen opettajat yhdessä suunnittelivat viiden viikon opintojaksoja, jotka toteutetaan huhtikuussa. Jakson suunnittelun lähtökohta on L1 eli ajattelutaidot ja oppimaan oppiminen. Jokainen opettaja määritteli ensin jaksolle omat tavoitteensa ja sitten peilasi niitä L1:n tavoitteisiin. Vasta sen jälkeen siirryimme oppiaineiden tavoitteisiin. Viimeisessä vaiheessa tavoitteet käännettiin oppilaan näkökulmaan, jolloin ne ovat helpommin arvioitavissa. Tavoitteiden jälkeen opettajat suunnittelivat jakson käytänteitä ja arviointitapoja.
Näistä opintojaksoista lisää, kunhan jaksot käynnistyvät huhtikuussa.
Opettaja ohjaajana
Lauantaina keskityimme opettajan rooliin oppimisen ja ajattelun ohjaajana. Kouluttaja Päivi Nilivaara esitteli Reuven Feuersteinin teoriaa ohjatusta oppimiskokemuksesta, jonka kolme tärkeintä kriteeriä ovat 1) intentionaalisuus ja vastavuoroisuus, 2) merkityksellisyys ja 3) siltaaminen.
Practice what you preach
Kuten tapana koulutuksissamme on, opettajat pääsevät myös itse harjoittelemaan ajattelutaitoja. Tällä kertaa spagetin ja maalarinteipin avulla:
Feuerstein Institute
Cognitive acceleration, Adey&Shayer
Mitä OPS:ssa todella lukee?
Viime kuukausina mediassa on useaan otteeseen kommentoitu Perusopetuksen opetussuunnitelmaa 2014, joten perjantaina työskentelyn lähtökohtana oli jälleen kerran OPS. Tutkimme erityisesti OPS:n lukuja 2.3 oppimiskäsitys, 3.3 Laaja-alainen osaaminen ja 4.3 Oppimisympäristöt ja työtavat, lisäksi luimme myös Perusopetuslakia. Pyrimme löytämään hankkeen tavoitteisiin liittyviä ohjeita ja normeja.
Tiivistettynä voidaan todeta, että opettajan tulee ohjata oppilaan ajattelua ottaen huomioon yksilön kehitysvaihe ja yksilöllisyys. Tämä on usein vaikeaa arjessa, sillä koulujen toimintakulttuuri, käytänteet ja resurssit eivät välttämättä tue näitä tavoitteita. Tämä korosti hakkeen merkitystä, sillä juuri näihin em. ongelmiin pyrimme luomaan ratkaisuja.
Miten tukea oppilaiden ajattelua?
Palauttelimme mieliin Adeyn ja Shayerin teoriaa oppimistilanteen rakentumisesta:
Tarkistelun jälkeen opettajat muodostivat ohjeita opetustilanteen suunnitteluun ja myös toteutukseen:
Näiden jälkeen opettajat yhdessä suunnittelivat viiden viikon opintojaksoja, jotka toteutetaan huhtikuussa. Jakson suunnittelun lähtökohta on L1 eli ajattelutaidot ja oppimaan oppiminen. Jokainen opettaja määritteli ensin jaksolle omat tavoitteensa ja sitten peilasi niitä L1:n tavoitteisiin. Vasta sen jälkeen siirryimme oppiaineiden tavoitteisiin. Viimeisessä vaiheessa tavoitteet käännettiin oppilaan näkökulmaan, jolloin ne ovat helpommin arvioitavissa. Tavoitteiden jälkeen opettajat suunnittelivat jakson käytänteitä ja arviointitapoja.
Näistä opintojaksoista lisää, kunhan jaksot käynnistyvät huhtikuussa.
Opettaja ohjaajana
Lauantaina keskityimme opettajan rooliin oppimisen ja ajattelun ohjaajana. Kouluttaja Päivi Nilivaara esitteli Reuven Feuersteinin teoriaa ohjatusta oppimiskokemuksesta, jonka kolme tärkeintä kriteeriä ovat 1) intentionaalisuus ja vastavuoroisuus, 2) merkityksellisyys ja 3) siltaaminen.
Practice what you preach
Kuten tapana koulutuksissamme on, opettajat pääsevät myös itse harjoittelemaan ajattelutaitoja. Tällä kertaa spagetin ja maalarinteipin avulla:
Feuerstein Institute
Cognitive acceleration, Adey&Shayer
Vili Kurkela
Kommentit
Lähetä kommentti