Hankkeen tavoitteena on Viinijärven koulun toimintakulttuurin muutos kohti oppivaa ja ajattelevaa yhteisöä, kohti Ajattelevaa koulua. Hankkeen tavoitteena on lisätä toiminnallisuutta sekä innostaa yhteisön jäseniä itsenäiseen ajatteluun. Hankkeen aikana opettamisen työtapoja kehitetään vuorovaikutusta rohkaiseviksi, oppilaiden osallisuutta lisääviksi sekä taitavan ajattelijan toimintatapojen oppimista edistäviksi. Hanke on kokonaisuutena rakennettu uuden opetussuunnitelman mukaisen laaja-alaisen osaamisen ensimmäisen tavoitteen (Ajattelun taidot ja oppimaan oppiminen) (L1) ympärille.
Hankkeessa mukana olevana kouluna tulemme kehittämään arviointia, oppimisympäristöjä ja oppimisprosesseja. Meidänkin koululla kehitetään yhä eteenpäin mm. erilaisia joustavia opetusjärjestelyjä, toiminnallista matematiikan opetusta, harjoitellaan taitavan ajattelijan toimintatapoja, ohjelmointia ja 3D-suunnitteluohjelmien ja tulostimen käyttöä osana ajattelutaitoja kehittäviä oppimisprosesseja. Näissä oppimisprosesseissa tavoitellaan tietoisesti kunkin tai joidenkin valittujen taitavan ajattelijan toimintatapojen oppimisen edistymistä ja tämä tapahtuu systemaattisesti ja tietoisesti osana muuta oppimisprosessin tavoitteenasettelua ja arviointia. Arviointia tullaan kehittämään yhä monipuolisemmaksi ja yksilöllistäkin oppimista tukevaksi
Hankkeessa mukana olevana kouluna tulemme kehittämään arviointia, oppimisympäristöjä ja oppimisprosesseja. Meidänkin koululla kehitetään yhä eteenpäin mm. erilaisia joustavia opetusjärjestelyjä, toiminnallista matematiikan opetusta, harjoitellaan taitavan ajattelijan toimintatapoja, ohjelmointia ja 3D-suunnitteluohjelmien ja tulostimen käyttöä osana ajattelutaitoja kehittäviä oppimisprosesseja. Näissä oppimisprosesseissa tavoitellaan tietoisesti kunkin tai joidenkin valittujen taitavan ajattelijan toimintatapojen oppimisen edistymistä ja tämä tapahtuu systemaattisesti ja tietoisesti osana muuta oppimisprosessin tavoitteenasettelua ja arviointia. Arviointia tullaan kehittämään yhä monipuolisemmaksi ja yksilöllistäkin oppimista tukevaksi
Kommentit
Lähetä kommentti