Akaassa ajattelutaitoihin tutustuminen aloitettiin koko kunnan opettajien yhteisessä VESO:ssa elokuussa 2017. Yhteensä noin 140 esi- ja peruskouluopettajaa pohti päivän aikana kouluttaja Päivi Nilivaaran johdolla seuraavia kysymyksiä:
Mitä ajattelu on?
Mitä oppimaan oppiminen on?
Mitä hyötyä niistä on?
Miten niitä voidaan opettaa?
Miten niitä arvioidaan?
Millainen on hyvä ajattelija?
Tavoitteena oli siis määritellä OPS:n laaja-alaisen osaamisen ensimmäistä tavoitetta. VESO päivän jälkeen jatkoimme edellisenä keväänä intensiivikoulutukseen ilmoittautuneiden kanssa ajattelutaitojen tutkimista syyslukukauden. Koulutukseen ilmoittautui 36 innokkasta opettajaa, jokaisesta Akaan kahdeksasta koulusta. Mukana koulutuksessa on esiopettajia, erityisopettajia, luokanopettajia, aineopettajia ja rehtoreita eli täydellinen kirjo esi- ja peruskoulun rautaisia ammattilaisia.
"Ajattelu on oppimisen ydin, oppiminen on ajattelun ydin"
Syyslukukauden aikana Akaassa oli yhteensä kuusi koko päivän koulutusta, joissa tutustuimme yhä tarkemmin ajattelutaitoihin ja oppimaan oppimiseen. Koulutuksen tavoitteena on ollut tarjota opettajille sekä teoriaa oppilaiden ajattelusta ja oppimisesta, että käytännön esimerkkejä niiden tukemisesta esimerkiksi observoinnin avulla.
"Olen haastanut oppilaita enemmän perustelemaan vastauksiaan esittämällä lisäkysymyksiä"
Tieteen ja käytännön esimerkkien lisäksi koulutuksen yhtenä merkittävänä osana ja tavoitteena on ollut se, että opettajat tulisivat tietoisiksi omista työtavoistaan ja käytänteistään. Tähän on pyritty runsaalla itsensä tarkkailutehtävillä ja reflektiolla. Ajatuksena on ollut, että ainoastaan tulemalla tietoiseksi omista rutiineista voi niitä pyrkiä kehittää toivomaansa suuntaan.
"Nämähän toimii erilaisina silmälaseina"
Akaassa koulutusten viitekehyksenä on toiminut Ron Ritchhartin luoma Cultures of Thinking eli vapaasti suomennettuna Ajattelun toimintakulttuuri. Ritchhartin mukaan koulun toimintakulttuuria ohjaa kahdeksan eri voimaa, joita tarkastelemalla voidaan oppilaiden ajattelun kehitystä tukea mahdollisimman hyvin:
CoT:in lisäksi olemme koulutuksissa tutustuneet useisiin lukuisiin muihin tutkimuksiin ja teorioihin aina oppimisen klassikoista (esimerkiksi Piaget, Vygotsky ja Bloom) tuoreisiin kotimaisiin tuloksiin (esimerkiksi Helsingin yliopiston koulutuksen arviointikeskuksen julkaisut). Tavoitteena onkin nimenomaan ollut tutkia oppimista ja ajattelua mahdollisimman monesta eri suunnasta ja lähestymistavasta eikä toteuttaa yhtä mallia tai ohjelmaa, vaan luoda omia toimivia käytänteitä ja mallia.
Kommentit
Lähetä kommentti