Digiajan ajattelijat on Opetushallituksen rahoittama
hanke, jonka tavoitteena on kehittää koulujen toimintakulttuuria, arviointia,
pedagogiikkaa sekä oppimisympäristöjä. Hankkeessa on mukana yhteensä 14
perusasteen koulua Akaasta, Lappeenrannasta sekä Liperistä ja hankkeen budjetti
on 360 000 euroa, josta OPH:n osuus
on 288 000 euroa. Kaksivuotisella
hankkeella pyritään tukemaan oppilaiden ajattelutaitojen kehittymistä lisäämällä
opettajien tietoja ajattelun prosesseista ja oppimaan oppimisesta.
Ajattelutaitojen kehittämisessä mukana on yli 400 opettajaa, joista noin
neljännes osallistuu intensiivikoulutukseen.
Tavoitteet
Tavoitteena on luoda ja kehittää osallistujien kesken
toimintatapoja, joiden avulla oppilaat oppivat itse ajattelemaan, arvioimaan
omaa ajatteluaan ja jakamaan ajatuksiaan muiden kanssa. Jokainen mukana oleva kunta
suunnittelee oman koulutuksensa ja toimintansa tukemaan paikallisia painotuksia
ja tavoitteita. Opettajien verkostoituminen oman kunnan sisällä sekä kuntien
välillä on merkittävä osa hanketta, jotta eri koulujen osaaminen leviää mahdollisimman
laajalle.
Hankkeen prinsiipit
Prinsiipit
ohjaavat hankkeen kaikkea toimintaa, aina opettajien koulutuksista
oppituntien toteuttamiseen. Prinsiipit on muodostettu siten, että niiden
toteuttaminen ei vaadi erityisiä resursseja tai materiaaleja.
Hankkeessa aikana pyrimme luomaan, kokeileemaan ja kehittämään
käytänteitä, jotka noudattavat prinsiippejä.
Alla on lyhyet määritelmät prinsiipeistä ja yksinkertaisia esimerkkejä siitä, miten ne käytännössä oppitunneilla näkyvät.
1. Ajattelu on tehtävä havaittavaksi
Oppilaan ajattelu on saatava havaittavaksi, jotta voimme ohjata ja kehittää sitä haluttuun suuntaan.
Käytännössä:
Ajatusten kirjaamista tai piirtämisestä ja niiden jakamisesta muille.
2. Oppilailla on oltava aikaa ja mahdollisuuksia ajatella
Opettajan on luotava oppitunneille tilaa ja aikaa oppilaiden ajattelulle, jotta he voivat kehittää eri ajattelutaitojaan.
Käytännössä:
Nopeus ei ole tärkeintä ja opettaja ei ajattele oppilaiden puolesta.
3. Eri ajattelutaidot on nimettävä
Opettajan palautteen tulisi ensi sijaisesti kohdistua taitoon, jota oppilas käyttää.
Käytännössä:
"Taitavasti verrattu ja päätelty." tai "Hyvin perusteltu."
4. Oppilaiden ajattelua on arvostettava
Opettajan
on kuunneltava ja kunnioitettava oppilaiden ajatuksia, jotta voimme
luoda ilmapiirin ja toimintakulttuurin, jossa oppilaat uskaltavat ja
haluavat tuoda ajatteluaan havaittavaksi.
Käytännössä:
Oppilaiden kanssa läsnäoloa ja heidän ajatusten kuuntelua.
5. Oppaineiden sisällöt ovat ajattelun aineksia
Ajattelu ja oppiminen ovat sidoksissa oppiaineiden sisältöihin. Ajattelutaitoja ei siis harjoitella ns. tyhjiössä.
Käytännössä:
Ajattelutaitoja
kehitetään ja harjoitellaan osana oppiaineiden opiskelua eikä
erillisenä ohjelmana. Oppiaineiden välille pyritään muodostaam
yhteyksiä.
Miksi ajattelutaitoja ja oppimaan oppimista?
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) mainitaan ensimmäisenä laaja-alaisen osaamisen tavoitteena Ajattelu ja oppimaan oppiminen. Informaation levittämisen nopeuden ja saatavuuden kasvun vuoksi tiedonhaun merkitys on noussut 2000-luvulla suureen roolin myös peruskoulussa. Ihmiset tarvitsevat tulevaisuudessa kuitenkin todennäköisemmin ajattelutaitoja kuin pelkkää tiedonhakua tai ulkomuistista hallintaa. Tärkeämpää tulee olemaan se, miten tietoon suhtaudutaan ja mitä sillä tehdään. On siis perusteltua väittää, että näiden taitojen tulisi olla oppimisen keskiössä. Näitä oppilaiden taitoja ja valmiuksia pyrimme hankkeessa kehittämään.
Yhteistyötahot
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) mainitaan ensimmäisenä laaja-alaisen osaamisen tavoitteena Ajattelu ja oppimaan oppiminen. Informaation levittämisen nopeuden ja saatavuuden kasvun vuoksi tiedonhaun merkitys on noussut 2000-luvulla suureen roolin myös peruskoulussa. Ihmiset tarvitsevat tulevaisuudessa kuitenkin todennäköisemmin ajattelutaitoja kuin pelkkää tiedonhakua tai ulkomuistista hallintaa. Tärkeämpää tulee olemaan se, miten tietoon suhtaudutaan ja mitä sillä tehdään. On siis perusteltua väittää, että näiden taitojen tulisi olla oppimisen keskiössä. Näitä oppilaiden taitoja ja valmiuksia pyrimme hankkeessa kehittämään.
Yhteistyötahot
Hankkeeseen sisältyvä koulutus ja käytännön toiminta
perustuu tuoreeseen kotimaiseen ja kansainväliseen tutkimukseen oppimista ja
ajattelusta sekä niiden kehittymisen tukemisesta. Merkittävimpänä
yhteistyökumppanina toimii Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus,
joka tuottaa hankkeen toiminnasta tutkimusta. Tutkimukseen osallistuu pitkittäistutkimuksena
sekä oppilaita että opettajia. Toinen merkittävä yhteistyökumppani on
Vanhempainliitto, jonka kanssa yhteistyönä pyritään lisäämään vanhempien
tietoisuutta ajattelusta ja sen kehityksen tukemisesta. Hankkeen pääkouluttajana
toimii Päivi Nilivaara Innoline Oy:stä. Nilivaara kouluttaa jokaisen
osallistujakunnan opettajia ajattelutaitojen saloihin.
Kommentit
Lähetä kommentti