Siirry pääsisältöön

Yhteistyökumppanit



         Innoline Oy Päivi Nilivaara

 

Innoline Oy:n toimii asiantuntijaroolissa hankkeessa.Yritys on osallistunut jo hakuvaiheessa hankkeen tavoitteiden ja toimintojen suunnitteluun sekä verkoston rakentamiseen. Hankkeen aikana yritys tuottaa verkostolle valmennusprosessin ja koulutuspalveluita. Pääkouluttajana toimii tj Päivi Nilivaara, joka on yksi kirjan Ajattelun taidot ja oppiminen -kirjoittajista ja toimittaja. Lisäksi kouluttamisessa käytetään muita alan huippuasiantuntijoita. Innoline Oy on mukana myös escape room -konseptin pedagogisessa mallinnuksessa sekä oppimissovelluksen kehittämisessä sekä materiaalituotannossa. 

         

         Vanhempainliitto


Vanhempainliitto on mukana luomassa ja kehittämässä vanhemmille     suunnattua    pedagoista materiaalia sekä tutor-vanhempimallia ja -kokeilua. Tuotoksia hyödynnetään Vanhempainliiton omissa koulutuksissa ja sitä levitetään liiton omien kanavaien kautta kouluille ja jäsenyhdistyksilleen.


Helsingin yliopiston koulutuksen arviointikeskus


Koulutuksen arviointikeskus on erikoistunut oppimaan oppimisen ja ajattelutaitojen arviointiin. Arvioinkeskus tekee osana hanketta oppimaan oppimsta ja ajattelutaitoja mittaavan alkumittauksen ja seurannan valituille oppilasryhmille sekä opettajakyselyt opettajille. Tutkimuksella tuotetaan arviointitietoa hankkeen toiminnoista sekä selvitetään oppilaiden taitotasoa ja sen kehittymistä interventioiden myötä. Tutkimus tuottaa levitettävää tietoa myös laajemmin koulun kehittämisen tueksi.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Opettaja oppimisen ohjaajana

Akaan DA-opettajat viettivät viime perjantain ja lauantain Viialan Palokärjessä syventäen tietämystään ajattelutaidoista ja pohtien opettajan roolia. Mitä OPS:ssa todella lukee? Viime kuukausina mediassa on useaan otteeseen kommentoitu Perusopetuksen opetussuunnitelmaa 2014, joten perjantaina työskentelyn lähtökohtana oli jälleen kerran OPS. Tutkimme erityisesti OPS:n lukuja 2.3 oppimiskäsitys, 3.3 Laaja-alainen osaaminen ja 4.3 Oppimisympäristöt ja työtavat, lisäksi luimme myös Perusopetuslakia. Pyrimme löytämään hankkeen tavoitteisiin liittyviä ohjeita ja normeja. Tiivistettynä voidaan todeta, että opettajan tulee ohjata oppilaan ajattelua ottaen huomioon yksilön kehitysvaihe ja yksilöllisyys. Tämä on usein vaikeaa arjessa, sillä koulujen toimintakulttuuri, käytänteet ja resurssit eivät välttämättä tue näitä tavoitteita. Tämä korosti hakkeen merkitystä, sillä juuri näihin em. ongelmiin pyrimme luomaan ratkaisuja. Miten tukea oppilaiden ajattelua? Palauttelimme mieliin A

Teoriasta toiminnaksi - miten toteuttaa ajattelua kehittävää opetusta?

Kuten todettua, hankkeemme perustuu viidelle prinsiipille: 1. Ajattelu on tehtävä havaittavaksi. 2. Oppilailla on oltava aikaa ja mahdollisuuksia ajatella. 3. Eri ajattelutaidot on nimettävä. 4. Oppilaiden ajattelua on arvostettava. 5. Oppiaineiden sisällöt ovat ajattelun aineksia. Näiden prinsiippien ehdottomasti paras puoli on se, että ne eivät vaadi yhtään enempää resursseja tai välineitä, kuin mitä opettajalla on käytössä missä tahansa luokassa. Kyse on tiivistettynä siitä, miten opettaja toimii luokassa ja millaisen toimintakulttuurin hän luokkaan, yhdessä oppilaiden kanssa, luo. Miten sitten opettaja voi käytännössä toteuttaa prinsiippien mukaista opetusta? Tällä viikolla Akaan kouluissa alkoi viisi viikkoa kestävät oppimiskokonaisuudet, joiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa käytämme hyödyksi koulutuksissa oppimaamme. Oppimiskokonaisuudet rakentuvat siis oppilaiden päämärätietoiseen ajattelutaitojen tukemiseen ja kehittämiseen. Kok

"Mulla ois pari kysymystä..."

Näillä sanoilla alkoi 5. luokkalaisten tunti tänään, kun kysyin heti alkuun tapani mukaan onko oppilailla jotain sellaista mielen päällä, joka on käsiteltävä ennen siirtymistä tunnin aiheeseen. Yleensä keskustelu alkaa tunteilla tai viikonlopun suunnitelmilla. Oppilas jatkoi: "joita oon miettinyt tässä viikolla. Kirjoitin ne muistiin, että en vaan unohtaisi." Jo tässä vaiheessa leveä hymy levisi huulilleni: yksi tavoitteista toteutunut! "Mä oon miettinyt, että mikä oli ihan ensimmäinen alkuaine?" Samalla kun kirjoitan oppilaan kysymystä taululle hymy oli jo korvissa: toinen tavoite toteutunut! Maltoin kuitenkin kysyä tarkentavan kysymyksen: "Mitä tarkoitat ensimmäisellä? Määrittele termi ensimmäinen." "No siis ihan alussa, kun koko universumi on syntynyt." Selvä, huh huh. Kevyt aloitus. Eivät taaskaan päästä helpolla. Tavoite saavutettu! "Sitten oon miettinyt, että mistä vesi on tullut maapallolle?"