Siirry pääsisältöön

"Tässä tutkin vaihdannaisuutta"

Keskustelimme muutama viikko sitten 5. luokan opettajan kanssa matematiikan kokeesta. Pohdimme useita opettajia vaivaavaa ilmiötä transferia eli opitun siirtämisestä muihin tilanteisiin:

Ymmärtävätkö oppilaat todella mistä jaollisuudessa on kyse?
Onko esimerkiksi jako- ja kertolaskun yhteys heille selvä?
Osaako oppilaat käyttää jakamisesta opittuja taitoja myös uusissa tilanteissa?

Oppilaat tekivät ns. perinteisen kokeen jakson päätyttyä. Sen lisäksi kokeilimme myös toisenlaista keinoa osaamisen osoittamiseen.

Oppitunti eteni seuraavasti:

Tarvikkeet: kynä, kumi ja konseptipaperi.

1. "Mieti ja muistele ensin itse, mitä kaikkea olet alakoulun aikana jakolaskusta opiskellut".
2. "Keskustele vieruskaveri(en) kanssa mitä muistatte."
3. "Jakakaa koko luokalle mistä keskustelitte."
4.  Opettaja kirjasi taululle jokaisen parin/ryhmän ajatuksia.
5. "Pitääkö nää kirjoittaa?" -> "Me käytämme näitä seuraavaksi, joten suosittelen lämpimästi."

Oppilaiden ajatukset koottuna


6.  Ja sitten tehtävänanto screeniltä:

Tutki luvun 144 jaollisuutta.

  • Miten ja millä tavalla voit luvun jakaa?
  • Laske, kirjoita ja piirrä.


Muutama valittu pala

Kompakti ja tehokas



Ja hieman seikkaperäisempi






Kaikki oppilaat eivät tietenkään osanneet tutkia luvun 144 jaollisuutta näin monipuolisesti, vaikka erilaiset strategiat alussa taululle koottiinkin. Tarkoitus oli kokeilla erilaista muotoa ja tapaa osoittaa osaamista, kuten edellä totesin. En itse tiedä miten näiden oppilaiden ns. perinteiset kokeet menivät, joten on mielenkiintoista nähdä löytyykö näiden erilaisten muotojen välillä jotain korrelaatiota. Käymme siis yhdessä läpi ko. luokan opettajan kanssa nämä ensi viikolla ja katsomme muuttuko oppilaiden osaaminen näin pienellä muutoksella.

Mahdollisen korrelaation lisäksi tällainen osaamisen osoittamisen muoto tuo esiin oppilaiden omaa ajattelua ja myös virheellisiä käsitteitä, vaikka laskuoperaatiot sujuisikin. Esimerkiksi kertolaskussa on toki vaihdannaisuus, mutta jakolaskussa ei ole. Sen sijaan kerto- ja jakolaskun välillä on yhteys, jota jälkimmäisen esimerkin oppilas siis tutki, ei vaihdannaisuutta. Sama toimii myös toisinpäin: laskuoperaatiossa saattaa tulla virhe, mutta ymmärrys esimerkiksi allekkain laskemisen mekaniikasta on opittu.

Samaisen kollegani kanssa olemme vuoden alusta asti pyhittäneet tunnin viikossa matemaattiselle ajattelulle. Tunnin tehtävät ovat vaatineet mm. päättelyä, ongelmanratkaisua (myös muodostusta) ja matemaattista kokeilua/tutkimista. Tunneilla ei siis olla edetty kirjassa eikä myöskään tehty tuttuja oppikirjan muodossa olevia tehtäviä, joista useat perustuvat toistoon. Näillä tehtävillä on ehdottomasti oma merkityksensä ja roolinsa matematiikan oppimisessa, mutta olemme halunneet osoittaa tunnin viikosta nimen omaan matemaattisen ajattelun kehittämiselle.

Yhdistettynä perinteisen kokeen kanssa tämä antaa siis dataa meille opettajille siitä, millaista palautetta ja ohjausta voimme kullekin oppilaalle antaa, jotta he oppisivat jakamista yhä paremmin ja monipuolisemmin. Tätä palautetta tarvitsee kaikki oppilaat, ei ainoastaan ne joilla on vaikeuksia. Jakaminen pitäisi kuitenkin hallita myös matikan tunnin ja ylipäätään koulun kontekstin ulkopuolella.

Tässä on pitkälti kyse samasta asiasta, josta Laura Tuohilampi kirjoitti erinomaisen tekstin.


Vili Kurkela


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Opettaja oppimisen ohjaajana

Akaan DA-opettajat viettivät viime perjantain ja lauantain Viialan Palokärjessä syventäen tietämystään ajattelutaidoista ja pohtien opettajan roolia. Mitä OPS:ssa todella lukee? Viime kuukausina mediassa on useaan otteeseen kommentoitu Perusopetuksen opetussuunnitelmaa 2014, joten perjantaina työskentelyn lähtökohtana oli jälleen kerran OPS. Tutkimme erityisesti OPS:n lukuja 2.3 oppimiskäsitys, 3.3 Laaja-alainen osaaminen ja 4.3 Oppimisympäristöt ja työtavat, lisäksi luimme myös Perusopetuslakia. Pyrimme löytämään hankkeen tavoitteisiin liittyviä ohjeita ja normeja. Tiivistettynä voidaan todeta, että opettajan tulee ohjata oppilaan ajattelua ottaen huomioon yksilön kehitysvaihe ja yksilöllisyys. Tämä on usein vaikeaa arjessa, sillä koulujen toimintakulttuuri, käytänteet ja resurssit eivät välttämättä tue näitä tavoitteita. Tämä korosti hakkeen merkitystä, sillä juuri näihin em. ongelmiin pyrimme luomaan ratkaisuja. Miten tukea oppilaiden ajattelua? Palauttelimme mieliin A

Teoriasta toiminnaksi - miten toteuttaa ajattelua kehittävää opetusta?

Kuten todettua, hankkeemme perustuu viidelle prinsiipille: 1. Ajattelu on tehtävä havaittavaksi. 2. Oppilailla on oltava aikaa ja mahdollisuuksia ajatella. 3. Eri ajattelutaidot on nimettävä. 4. Oppilaiden ajattelua on arvostettava. 5. Oppiaineiden sisällöt ovat ajattelun aineksia. Näiden prinsiippien ehdottomasti paras puoli on se, että ne eivät vaadi yhtään enempää resursseja tai välineitä, kuin mitä opettajalla on käytössä missä tahansa luokassa. Kyse on tiivistettynä siitä, miten opettaja toimii luokassa ja millaisen toimintakulttuurin hän luokkaan, yhdessä oppilaiden kanssa, luo. Miten sitten opettaja voi käytännössä toteuttaa prinsiippien mukaista opetusta? Tällä viikolla Akaan kouluissa alkoi viisi viikkoa kestävät oppimiskokonaisuudet, joiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa käytämme hyödyksi koulutuksissa oppimaamme. Oppimiskokonaisuudet rakentuvat siis oppilaiden päämärätietoiseen ajattelutaitojen tukemiseen ja kehittämiseen. Kok

"Mulla ois pari kysymystä..."

Näillä sanoilla alkoi 5. luokkalaisten tunti tänään, kun kysyin heti alkuun tapani mukaan onko oppilailla jotain sellaista mielen päällä, joka on käsiteltävä ennen siirtymistä tunnin aiheeseen. Yleensä keskustelu alkaa tunteilla tai viikonlopun suunnitelmilla. Oppilas jatkoi: "joita oon miettinyt tässä viikolla. Kirjoitin ne muistiin, että en vaan unohtaisi." Jo tässä vaiheessa leveä hymy levisi huulilleni: yksi tavoitteista toteutunut! "Mä oon miettinyt, että mikä oli ihan ensimmäinen alkuaine?" Samalla kun kirjoitan oppilaan kysymystä taululle hymy oli jo korvissa: toinen tavoite toteutunut! Maltoin kuitenkin kysyä tarkentavan kysymyksen: "Mitä tarkoitat ensimmäisellä? Määrittele termi ensimmäinen." "No siis ihan alussa, kun koko universumi on syntynyt." Selvä, huh huh. Kevyt aloitus. Eivät taaskaan päästä helpolla. Tavoite saavutettu! "Sitten oon miettinyt, että mistä vesi on tullut maapallolle?"